ژنو-چای

لذت دوبار گزیده شدن!

ژنو-چای

لذت دوبار گزیده شدن!

ژنو-چای

«آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود»
لزوم این عقل حافظه است ...
حافظه تاریخی

آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

در مطلبی که چندی پیش در این وبلاگ منتشر شد، (عراقچی نظارت بر مراکز نظامی را تأیید کرده است یا نه؟ / غیر علنی بله، جلوی مردم نه!) کنایه طنز آمیزی به جناب آقای عراقچی زده شد که باعث آزردگی خاطر برخی سایت های خبرگزاری حامی دولت شد و بعد از کلی بررسی و استدلال بالاخره یک حقوقدان و عضو موسسه مطالعات بین المللی ژنو!!! طی مقاله ای در سایت خبری تحلیلی انتخاب استدلال کردند که حرف ایشان بازی با کلمات نبوده.

صمیمانه از تلاش ایشان تشکر میکنیم و امیدواریم ازین به بعد برای استدلال اینکه فلان شخص بازی با کلمات نکرده است خودشان با کلمات بازی نکنند!


قسمتی از این تحلیل و استدلال:


در پروتکل الحاقی مستقماً صحبتی از بازرسی از مراکز نظامی نشده است. اجازه حضور دائم، بی واسطه یا دسترسی مستقیم بازرسان به این تاسیسات نیز داده نشده است. اما این قرارداد به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد که از کشور میزبان «درخواست» کنند تا به برخی تاسیسات غیرهسته‌ای (که مراکز نظامی هم ممکن است شامل آن شود) دسترسی داشته باشند.

اما در عین حال، در همین قرارداد سازوکاری نیز پیش‌بینی و تعبیه شده که متقابلاً به کشورها این اجازه را می‌دهد که جهت محافظت از اسرار نظامی و امنیتی خود، دسترسیِ ماموران آژانس به این مراکز را «مدیریت» کنند. به این سازوکار نیز اصطلاحاً «دسترسی مدیریت شده» یا

 (Managed access)می‌گویند.

(این اصطلاح عیناً در ماده ۷ متن پروتکل الحاقی آمده است تا دغدغه ۱۲۰ کشوری را که - مانند ایران - خواستار حفاظت از اطلاعات نظامی و اسرار امنیتی خود هستند برطرف کند. پس برخلاف برخی اتهامات ناروا، اصطلاح «دسترسی مدیریت شده» به هیچ‌ عنوان «بازی با کلمات» یا ابتکار آقای دکتر عراقچی جهت گریز از پاسخگویی نیست!)


لینک استدلال کامل:


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir)


و البته جواب این وبلاگک نویس:


آقای حقوقدان و عضو موسسه مطالعات بین المللی ژنو!!! ببخشید ولی ما خیلی وقت است که میدانیم جی پی اس چطور کار میکند.

آقای عراقچی گفتند آنها مختصات میدهند ما آنها را به صورت «مدیریت شده» و چشم بسته میبریم تا همانجایی که خواستند بعد چشمشان را باز میکنیم و به آنها جی پی اس میدهیم تا مطمئن شوند همانجایی هستند که میخواستند.

همین کافیست تا مکان مراکز نظامی و تسلیهات نظامی ما لو برود.

مگر نه این است که آمریکا به بهانه سلاح کشتار جمعی همین حیله را به عراق زد و بعد از فهمیدن مکان تسلیهات نظامی طی 22 روز عراق را تسخیر کرده و ارتش عراق نتوانست جلوی آنها را بگیرد؟! میدانید چرا؟ چون آمریکایی ها مکان تسلیهات نظامی عراق را فهمیده بودند و توان نظامی عراق را در همین مدت کوتاه از بین بردند.

آمریکایی که نه به توافقات خود پایبند است، نه قوانین بین المللی و با این همه سوابق حیله گری، چه جای احترام و اعتماد دارد که ما اطلاعات نظامی خود را به آنها بدهیم.

بله ما هیاهو میکنیم. چون شما نمیخواهید مردم بدانند دارید چه بلایی سرشان می آورید. چون شما فقط به فکر منافع حزبی خود هستید و ذره ای برای مردم اهمیت قائل نیستید که اگر بودید نمی گذاشتید امنیت ما را چنین ساده به خطر بیندازند و با این رویه ای که به پیش گرفته اید منتظر هیاهوی مردم باشید. مردم بیدارند و مانند شما تعصبات حزبی کورشان نکرده.

نظرات  (۲)

  • سعید حسن زاده
  • سلام مطلب خوبی بود. 
    ای لعنت به هر چی سیاستمدار خود فروخته و بیغیرت ! شرمتان باد تا کی میخواید برای اربابتون دم تکون بدید؟
    از شهدا خجالت بکشید اگر از مردم حیا نمیکنید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی