ژنو-چای

لذت دوبار گزیده شدن!

ژنو-چای

لذت دوبار گزیده شدن!

ژنو-چای

«آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود»
لزوم این عقل حافظه است ...
حافظه تاریخی

آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

آغاز تحریم های «پساتوافق»

يكشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸ ق.ظ

چندی پیش بود که رســانه های خبری گزارش دادند هواپیمایی ماهان، 9 فروند هواپیمای ایرباس دست دوم خریداری کرده است. انتشار این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت تا جایی که برخی این گونه تحلیل کردند که «تحویل هواپیما به ایران نشانه فروپاشی تحریم هاست. اما در این بین، یک مقام ارشد اسرائیلی از آمریکا به خاطر مجوز دادن به ایران برای خرید هواپیمای مســافربری انتقاد کرد و آن را نقض تحریم های این کشــور دانست. این مقام صهیونیستی که نامی از او بیان نشده، به خبرگزاری رویترز گفت: اسرائیل از منابع اطلاعاتی خود از این مورد نقض تحریم ها مطلع شد. ما این موضوع را به اطلاع دولت آمریکا رساندیم اما متاسفانه این کار هنوز در حال انجام است و موفق به ممانعت از آن نشده ایم. کمتر از 24 ساعت پس از این اظهارنظر، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج شنبه دو شرکت عربی و مالک یکی از این شرکت ها را به اتهام کمک در خرید هواپیمای مسافربری دست دوم توسط ایران، تحریم کرد.

این دو شرکت که در عراق و امارات مستقرند، بر اساس ادعای این وزارتخانه آمریکایی، در خرید این هواپیمای دست دوم به شرکت ایرانی ماهان کمک کرده اند. وزارت خزانه داری آمریکا همزمان بیانیه ای صادر کرد و جزئیات بیشتری در خصوص افراد تحریم شده و همچنین دلیل این اقدام واشنگتن منتشر کرد که بسیار جای تامل داشت. در این بیانیه به نقل از «آدام زوبین» معاون اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه داری آمریکا آمده: ما به مقابله فعالانه با نقض تحریم های ایران ادامه می دهیم، چه در حمایت از مجموعه های تروریستی باشد یا دیگر بخش های تحریم شده. موضع واشنگتن، در واقع، نشان داد تحریم دو شــرکت «النصر» عراق، «اسکای بلو برد» امارات متحده عربی و «عصام شموت» مالک سوری این شرکت، به دلیل تحریم های مرتبط با هســته ای که قرار است پس از توافق برداشته شــوند، نبوده بلکه به واسطه تحریم های موسوم به «ضدتروریسم» یا همان حمایت ایران از گروه های مقاومت است که گروه موسوم  می گوید بعد از توافق نیز پابرجا می ماند. 5+1به  ،1۳224 در بخشی از این بیانیه آمده: این مجموعه ها و این شخص بر اساس دستور اجرایی ذیل اختیار ضدتروریسم، وارد (لیست سیاه) شده اند. خطوط هوایی ماهان در اکتبر سال  به دلیل کمک های مالی، مادی و تکنولوژیکی به 1۳224 بر اساس دستور اجرایی 2011 بر اساس دستور 2007نیروی قدس سپاه وارد لیست شد. نیروی قدس سپاه هم در سال  برای حمایت از سازمان های متعدد تروریستی، وارد لیست شده بود. 1۳224اجرایی  فروند هواپیمای خریداری شده توسط 9در ادامه این بیانیه آمده: واشنگتن تهدید کرده ماهان، بر اســاس تحریم های آمریکا قابل مصادره هســتند، که این امر به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، فعالیت این هواپیماها در خطوط بین المللی را با ریسک مواجه می کند. وزارت خزانه داری آمریکا این اقدام خود را این گونه توجیح می کند که: ماهان ایران برای انتقال نیروها، تســلیحات و منابع نیروی قدس ســپاه ایران برای حمایت از رژیم اسد در پروازها به سوریه کمک کرده و ضمنا خدمات حمل ونقل به حزب الله لبنان که پیش از این به صورت جداگانه جزو گروه های تروریستی قرار گرفته، ارائه می دهد. به این ترتیب، بــا توجه به ادله جدید مقامات آمریکایی، به روشــنی می توان دریافت، در صورت حل مسئله هسته ای ایران، آنها مسائل دیگری چون «مبارزه با تروریسم»، «حقوق بشر» و «آزادی بیان» را دستاویز بهانه جویی های جدید خود قرار خواهند داد و هر بار به دلیلی، گروهی تازه از تحریم ها را علیه ایران اعمال خواهند کرد. با توجه به موارد فوق، ذوق زدگی از لغو تحریم ها دیری نخواهد پایید چراکه آمریکایی ها در آینده مسائل دیگری را بهانه اعمال دور تازه تحریم ها علیه ایران قرار خواهند داد و لغو آنها را به اعمال نظرات شان در سیاست های ایران منوط خواهند کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی